• Voegwerken

    Met een redelijke zekerheid kan ik zeggen dat de laatste fietskilometers van 2009 erop zitten. Apotheose op de piste. Buiten is het geen weer om te gaan fietsen. Een neus-en-keel-verkoudheid irriteert mij al meer dan 2 weken. Binnen sporten dus. 

    Met 1 uur en 3 kwartier op de wielerbaan mag ik bij het voorlopig jaartotaal zo'n 70km bijtellen, wat de jaarstand op 11300km brengt. Dat is een dikke 100km meer dan 2007 maar ook een kleine 1000km extra t.o.v. 2008. Of anders gezegd, binnen een marge van 9% leg ik al 3 jaar na mekaar evenveel kilometers af. Van 2006 en eerder heb ik geen cijfers meer. 2009 was dus een normaal jaar. Tot zover de statistieken.

    Het rijden op de piste geeft mij ook de mogelijkheid om wat broeken te testen. Niets beter dan zo'n pistefietszadel om het effect op je derrière te ervaren. Vandaag een Bioracer Lycra broek. Zeker niet slecht, maar de LPR van vorige week was toch duidelijk comfortabeler.

    Meer dan anderhalf uur rondtoeren op de baan geeft de gelegenheid om wat broeken te keuren. Waar rijden de anderen mee? Mijn aandacht wordt dan meestal afgeleid door een of andere curieuze reclametekst. Zo zijn er de laatste tijd een paar mensen die rondtoeren met het opschrift "VOEGWERKEN" op hun achterste. Gewoon, VOEGWERKEN, niets meer. Is waarschijnlijk lang over nagedacht. Met de trui erbij zie je dat het de Voegwerken Paridaens zijn, eveneens hier uit de streek. Bij deze geef ik VOEGWERKEN in ex-aequo samen met fietsengert.be de eerste prijs van de meest intrigerende achterwerktekst van het jaar.

  • Aspiraties

    Er is 't onzent beweging op het wielerfront. Letterlijk en figuurlijk.

     

    1) Letterlijk, de gebruikelijke manier. Gisterenavond, op de wielerpiste van de Blaarmeersen. Dankzij de perfecte zit van een Moozes LPR broek hield ik het in 1 stuk door 1u45 minuten uit op het zadel van de gehuurde witte Merckx-pistefiets. Met een snelheid quasi continu rond 41 à 42km/h is dat zo’n 70km afgelegd of iets van een 270 rondjes. Dikke merci aan de blauwgele Rogelli-en-nog-iets renner die 40 minuten lang op kop een mooi tempo aanhield van 22 seconden per ronde. Bibi continu in 2e positie. Toen ik overnam kon ik er zelf nog een 10-tal ronden bijlappen, maar dan was ’t voor mij ook even adem happen. Geen gezever, zo’n piste!

     

     

    2) Figuurlijk, dat is iets speciaals toch. Zoonlief schrijft zich namelijk in om vanaf mei als Nieuweling te gaan koersen. Het enthousiasme van twee klasgenoten-‘coureurs’ heeft hem overtuigd. Voorwaarde: de schoolresultaten mogen er niet onder lijden, integendeel. Tja, echt renner worden. Ooit een eigen jongensdroom, maar ’t is er nooit op een gemeende manier van gekomen. De studies? Te weinig aansporing? Meer plezier gehad op de cyclosportieve toer? Dat laatste waarschijnlijk wel. Maar ’t zal altijd blijven knagen, zeker als ik binnenkort in ’t wiel moet gaan zitten van… een echte coureur.

  • Simple minds

    Het is toch ongelooflijk hoe snel zo’n klimaatconferentie al effect heeft! Tien dagen geleden nog te warm voor de tijd van het jaar. Nu centimeters sneeuw, ongeziene vriestemperaturen, ondergesneeuwde wegen. Er zit zelfs een witte kerst in.

    Wat stond er in Pegs mailtje deze week: “Greetings from snowy Bellaire, Michigan! We've had quite a bit of snow the last two weeks; even getting completely snowed in for a couple of days. Currently we have almost two feet of snow on the ground. That makes the skiers and winter sports fans very happy - me, not so much!”

    Wintersport fans hier in de Vlaanders, dat zijn cyclocrossers. Geen idee of die vandaag echt allemaal zo very happy waren in de Kalmthoutse sneeuw. Toch wel een mooie koers gezien, met Sven ‘Suspens’ Nys en 4x4 Stybi in de hoofdrollen. Als je die gasten bezig ziet, krijg je gelijk zin om ook gauw een uurtje in de sneeuw te gaan biken. Maar we houden het bij 60 minuten tacx. Meer afreageren dan trainen. En deze week het gebrek aan kilometers compenseren met wat spinning en piste. Allemaal activiteiten met het verstand op nul, ideaal voor simple minds. Knipogen  Hopelijk blijft de sneeuw niet té lang liggen.

    Nog wat muziek om bij dit kerst-sneeuwlandschap weg te dromen… http://www.youtube.com/watch?v=KCpajl7UH3w&feature=related

    De melodie ken je wel van dit andere prachtig nummer: http://www.youtube.com/watch?v=oFIMJxV2tjI

  • Remlichten op de piste

    Gent, Blaarmeersen, gisteren vrijdagavond 20u23. Na lang aanschuiven aan de inschrijving en aan de fietsenberging, kunnen we eindelijk het circuit op. Veel volk op de piste, enigszins verrassend na de voorbije vrij rustige weken. Tiens, men belooft toch droog weer in het weekend?

    Ons ploegje is 5 man en 1 dame sterk vandaag. Drie ‘piste-anciens’, drie neofieten. Met wat raadgevingen wagen ook die laatsten zich heel gauw op de baan. Mits wat rekening te houden met de ‘vaste pion’ en het feit dat er (gelukkig) geen remmen op zo’n pistefiets staan, lukt het hen alle drie om ettelijke toertjes rond te peddelen. Achteraf gehoord dat het ‘naar nog’ smaakt.

    Wat het gemis aan remmen betreft, daar is toch iets speciaals mee. Blijkbaar slaagt eenieder die je op een fiets-zonder-remmen plaatst er zonder al te veel moeilijkheden in om zich aan een respectabele snelheid in groep voort te bewegen zonder continu in de remmen te moeten gaan, bruusk op te trekken of kop-staart aanrijdingen te veroorzaken. En soms zitten we toch heel dicht tegen mekaars wiel te rijden of gebeuren er gelijktijdig inhaalmaneuvers zowel langs links als langs rechts. Niemand valt.

    Vergelijk dat met de autosnelweg in het spitsuur. Elke dag, 5 werkdagen op 5, het ganse jaar door, staan op elke autosnelweg van dit land (en van Europa en van alle geïndustrialiseerde landen), zowel ’s morgens als ’s avonds, kilometerslange ‘harmonica’ of 'accordeon' files. En het strafste van al, het zijn telkens exact dezelfde automobilisten die daar staan. Vergeten dat het gisteren ook fileleed was. Waarom lukt iemand die een eerste keer op de piste rijdt er na 5 minuten in om zich zonder aanrijdingen in een peloton voort te bewegen, zonder remmen en zonder ontkoppeling, terwijl automobilisten die al 10, 15, 20, 30… jaar op een autosnelweg rijden er niet in slagen om files of aanrijdingen te voorkomen?

    Boosdoener? De remmen. Vele, zoniet de meeste automobilisten (*) rijden met hun remmen. Vertragen is daarbij gelijk aan remmen. Doe daar de rode remlichten bij, dan is ook het zien van een opfloepend rood lichtje ergens 50m voor of naast al voldoende om zelf ook het rempedaal een duwtje te geven. Gevolg: heel de rij gaat in het rood en binnen de kortste keren staat alleman stil. En men leert blijkbaar nooit bij. Zet eens gewoon een rood remlichtje op een pistefiets en elke avond liggen op zo’n wielerbaan hele pelotons tegen de grond. Door het ontbreken van remmen en een ontkoppeling zijn pistiers gewoon verplicht om alert te zijn voor waar en hoe men zelf rijdt en waar en hoe de anderen rijden. Een stimulans voor een perfecte rijstijl. Leve de pistiers! Leve de fietsen zonder remmen!

    (*) Wetenschappelijke studies tonen aan dat als 1 chauffeur op 5 op de juiste manier rijdt, er geen harmonicafiles ontstaan. Het feit dat zo'n files wel ontstaan, duidt er dus op dat meer dan 4 chauffeurs op 5 een verkeerde rijstijl hebben. 

  • It's raining again

    "Ik heb vandaag gereden.", antwoordt Jozef mij wanneer ik hem opbel om te zeggen dat zijn mailbox al een paar dagen vol zit. In de regen? Dapper! Zag ikzelf deze morgen niet zitten. Plannen om 's zondagsvoormiddags te fietsen is tegenwoordig - omwille van het weer - eerder een gok-activiteit. Misschien zelfs strafbaar. Daarom gisteren mijn ritje gedaan. Haastig naar Appelterre om er bij de collega's aan te sluiten, maar daar was niemand te zien. Dan maar alleen op pad. Naar Vloesberg - D'Hoppe - Cat Sauvage - Frasnes (Bourliquet af) en Mont de Mainvault. Pays des Collines, mijn lievelingsterrein.

    Waarom gaat fietsen in de zomer 10 keer gemakkelijker dan in de winter? Regelmatig moet ik bergop naar 39x21 en dan nog zie ik tegen de inspanning op. 's Zomers lukt mij dat zelfs op de 50 vooraan. Bioritme? De temperatuur? Weer zo'n vraag waar een degelijk antwoord mij ontbreekt. En nochtans heb ik evenveel zin om dezelfde parcours te rijden en even hard te duwen als in 'het seizoen', alleen lukt mij dat van november tot februari fysiek gewoon niet. Thuis klok ik 90km af aan 28,4km/h. Voldoende voor de tijd van het jaar. Niet panikeren, de winter is nog lang. En morgen regent het toch...

    Song of the day, met stip: Supertramp - It's raining again - http://www.youtube.com/watch?v=P4w58DD-rSA&feature=related

  • fietsengert.be

    Soms zijn er van die momenten dat een euro traag valt, nietwaar. Je leest iets maar je snapt het niet direct. Je leest het opnieuw en begrijpt het nog niet. En nog eens. Geen verschil. Zoals een paar jaar geleden toen ik een eerste maal die grote witgekalkte letters in de klim van Alpe d'Huez las:

    "Naar de kleinste versnelling en duwen. Draaien lukt hier niet. Bocht 21. Zal ik de bochten aftellen of de kilometers? De zon brandt. Drinken. Temperatuur zit ver boven de 30 graden. Elke schaduw krijgt mijn appreciatie. Drinken. Soepel loopt het niet meer, maar ik passeer een paar andere klimmers en zolang ik vooruit ga ben ik tevreden. "VOL HOU" staat op de weg geverfd. "VOL HOU". Doet mij terugdenken aan wat we ooit in Aix-les-Bains op de grond zagen staan: "SNOTEIP". Jazeker, ik ben van plan vol te houden."  (De Mieren van de Galibier, 2006)

    Gisteren weer zo'n moment. Ik zit midden een pelotonnetje 'Recreanten' dat rondjes draait op de piste van de Blaarmeersen. Een favoriete winterbezigheid. Voor mij een 'coureur' met - zoals dikwijls - een opschrift achter op de broek, duidelijk een verwijzing naar een website: "fietsengert.be".

    Fietsengert? Engert??? Wat is dat? Een Hollander mischien? Die 'engerd' niet kan schrijven? Een spijtige DT-fout achter op een koersbroek gedrukt? Oeps, in hoeveel exemplaren? En wat is dan een 'fiets-engerd'? Met een t nog wel!

    Heb ik zeker 2 ronden ofte 44 seconden voor nodig gehad om te beseffen dat er eigenlijk 'fietsen gert punt be' staat. Ah! Een fietshandelaar als sponsor! Niet geheel onlogisch! Bij nader inzien dan nog een handelaar hier uit Viane, vlak bij de deur. En zeggen dat op het truitje heel duidelijk 'Fietsen GERT' te lezen stond. Rondjes draaien op de piste doe je soms met het verstand op nul, nietwaar.

    22 seconden per ronde. Voor mijn najaarsconditie is dat juist snel genoeg, net geen 42km/h (*). Plezant wanneer bij een aflossing de volgende renner dezelfde snelheid aanhoudt. Het peloton groeit dan mooi aan: iedereen zit in de comfortzone.

    Maar af en toe, zoals altijd en overal, is er vooraan toch een kwast die meent dat het tempo moet opgevoerd worden naar 20 seconden, ofte 46km/h. Binnen de kortste keren toert die dan gelijk rond als een losgeslagen locomotief zonder wagons. Tot de jus uit zijn benen is... Fietsengerd!

    100 minuten piste vandaag. Pijn aan 't zitvlak. Blij dat de training erop zit. Veel respect voor die zesdaagse-rijders die ik vrijdag in de ploegkoers hun demarrages zag plaatsen, tussen de spurtnummers, afvallingskoersen en derny-races door. Aan 68km/h. En 's anderendaags opnieuw. Je moet het maar doen. Hoed af!

    (*) 250m, rijdend op 2 meter van de rand van de baan geeft 6m extra omtrek, dus in totaal 256m per ronde. Aan 22 seconden is dat 41,9km/h. Aan 20 seconden net 46km/h.