• Waarvoor is dat goed?

    Winnik vanaf Congoberg.png

    Winnik vanaf de Congoberg

     

    - "Waarvoor is dat goed?"

    vroeg mijn eega toen ik haar zei dat ik 2,5 uur gefietst had, niets anders had gedaan dan herhaaldelijk de Congoberg en de Bosberg opgeklommen en niet verder van huis was geweest dan de Bosberg, hier nog geen 10km verderop.

    Tja, waarvoor is dat goed?

    Als training, zeker? Klimspecifiek vermogen en zo van die dingen.

    Ik heb dus gisteren inderdaad een groot stuk van mijn lange zomeravond doorgebracht op en rond de Congo- en de Bosberg, waarbij ik beide heuvels ettelijke malen ben opgereden, weliswaar steeds langs de asfalt-zijde. Om mijn klimspieren te oefenen heb ik de kasseien niet nodig. 

    Waarom ik mijn klimkunsten wou praktizeren, is een andere zaak.

    Ik had 3 redenen.

    1) Ik ben pas om 10 voor 7, ofte 18u50, met mijn fiets thuis vertrokken en had geen zin om nog aan een lange rit te beginnen naar een verre bestemming, hoewel dat op zo'n lange zomeravond nog best kan. Mentale luiheid, dus.

    2) Ik wou mijn Stelvio-spieren nog eens laten werken. Noem het nostalgisch inspiratiegebrek.

    3) Ik wou de theorie in de praktijk brengen dat je na een goedgevulde maaltijd beter je spieren aan een stevige training kan onderwerpen om op die manier spiervolume bij te kweken. Deze derde reden klasseer ik onder de rubriek chronische goedgelovigheid. Alhoewel, ik heb dat deze week toch in een boekske gelezen...

    ***

    Voilà, met die ambities en drijfveren heb ik dus enkele keren de lokale 'cols' en bergpassen in mijn achtertuin beklommen. Daarbij heb ik er regelmatig mijn plezier in gevonden om vooraan de grote molen te duwen (een 50), en achteraan de tandjes op 21 te laten lopen. Dat alles zoveel mogelijk zittend op het zadel. POWER!!!

    Mijn statistieken:

    - 70km in 2u25, als we goed kunnen tellen is dat gemiddeld 29 km/h. Ik had blijkbaar veel bergaf!

    - 4 maal Bosberg langs Wisken. Miljaar, waar is de tijd dat we hier koersten?

    - 4 maal Congoberg vanuit Nieuwenhove, telkens met de zijkant vanuit Vollezele én 1 keer de zijkant vanuit Galmaarden

    - 810 hoogtemeters, wat het equivalent is van een pittige rit in het Pays des Collines.

    Hierbij de gegevens uit MapMyRide:

    klimtraining bos en congo mmr 1.png

    MapMyRide kan niet goed tellen, want ik reed de Congoberg 4x op langs de asfaltzijde vanuit Nieuwenhove. En als die de eerste keer een categorie 5 score waard is, dan is diezelfde klim dat volgens mij de volgende 3 keren ook! Dat brengt mijn totaal op 8 beklimmingen van vijfde categorie. Als dessert na het avondeten kan dat tellen. Burps!

    *** 

    climb ratings.png

    ***

    Nog een kleine nabeschouwing:

    Terwijl ik mijn hoogtemeters aan het afmalen was, kreeg ik het luminueze idee om deze training als een 'special event' aan te bieden aan mijn clubmaten. Dat zou dan het begin van een gekke reeks kunnen worden, naast de Varent en de SM-toer, de Supermooie toer, in het Pays des Collines. Moet ik maar eens lanceren, me dunkt. Wie weet vind ik hiervoor nog geïnteresseerde gestoorde geesten. Je weet nooit! Gegadigden mogen mij vaneigens altijd contacteren.

  • Waterloo ! Waterloo ! morne plaine !

     

    aigleblesse1.jpg

    Comme une onde qui bout dans une urne trop pleine,
    Dans ton cirque de bois, de coteaux, de vallons,
    La pâle mort mélait les sombres bataillons...

    D'un côté c'est l'Europe, et de l'autre la France !
    Choc sanglant ! des héros Dieu trompait l'espérance
    Tu désertais, victoire, et le sort était las.
    O, Waterloo ! je pleure, et je m'arrête, hélas !

     

    Victor Hugo

     

    http://www.2dragons.be/n6-hugo.php

  • De andere kant van de Stelvio

    DSCI0062.JPG

    Bormio is best een leuk stadje om er te verblijven en een ideale locatie om er de mooie cols in de buurt te beklimmen: Stelvio en Umbrail, Gavia, Cancano, Forcola, Bernina, enzovoort, ja ook de gevreesde Mortirolo. Er is maar één 'maar': de befaamde Stelvio-beklimming met de 48 haarspeldbochten begint niet in Bormio maar wel in Prato ... en dat is aan de andere kant van de col. Of om het anders uit te drukken: Bormio ligt aan de verkeerde kant van de Stelvio als je deze laatste wil beklimmen langs zijn meest bekende en lastigste zijde.

    Kijk dat was direct mijn probleem toen ik hier naartoe kwam: ik kom niet speciaal naar Noord-Italië gebold om dan de Stelvio niet langs DE kant op te fietsen. No way, sir! En dus zat er donderdag niets anders op dan eerst de Stelvio langs de Bormio-zijde te beklimmen, op 3 km van de top de afslag links naar de Umbrail-pas te nemen, Zwitserland in te duiken en dan in het dal van Müstair de weg terug naar Italië en naar Prato te nemen. Vanaf Prato wachtten mij dan 1848 hoogtemeters om mij tot op de 2760 m hoge Stelvio-top te brengen.

    IMG_0157.JPG

    Enfin, brengen, dat is zacht uitgedrukt. Er werd mij weinig gebracht. De aanloop is nog redelijk, maar vanaf Gomagoi gaan de stijgingspercentages omhoog, 8, 9, 10%, om af en toe te flirten met 11%. Zeker voorbij Trafoi moest ik elke meter hoogteverschil met karakter en zweet overwinnen. 15 kilometer zwaar klimwerk. Na mijn Umbrail als ontbijt, heb ik het Stelvio middagmaal verdorie lastig kunnen verorberen.

    Doe daar nog eens mijn grote versnelling 34 x 26 bij! Niemand van alleman die hier cols komt beklimmen, duwt nog zo'n groot mes! Hoe deden wij dat vroeger allemaal op een 42 ?, vraag ik mij af.

    Soit. Ik ben - met veel moeite - boven geraakt. Maar de aankomst boven op de col was zalig. De afdaling terug naar Bormio ook.

    Mijn toerke was 102 kilometer lang. De Umbrail en de Stelvio leverden mij samen 3150 hoogtemeters op. Niet slecht voor een opwarmingsrit, mijn gedacht.

    En kijk, gezien ik donderdag de Bormio-kant slechts tot de Umbrail-top had gedaan, heb ik vandaag dat mankement verholpen: na mijn natte Cancano-klim vanochtend vroeg, een warme douche en een hete chocomelk achteraf, ben ik rond 11 uur in droge kleren opnieuw de Stelvio opgeklefferd en heb ik nu ook de volledige klim vanuit Bormio op mijn palmares. Als ik naar de Stelvio kom, dan wil ik 'em helemaal opgefietst hebben, zie je, de ene kant en de andere kant! Anders had ik evengoed thuis kunnen blijven.

    En de Mortirolo, vraag je?

    Bwa, zal ik daarvoor eens terugkomen? 

    IMG_0159.JPG

  • Pelotonpost da Bormio

    Even gauw tussen 2 ritten in een pelotonpost intokkelen. Het is er de voorbije paar dagen nog niet van gekomen. Shame on me. Ik vertoef hier al een paar dagen in het mooie oord van Bormio, aan de voet van de Passo dello Stelvio. De Stelvio is zowat het hoogtepunt van mijn wielerseizoen. En mannekes, dat is die inderdaad hoor. En ook de bergjes hier in 't ronde mogen gezien worden. Gisteren de Passo Gavia opgefietst. Mooi hoe die vanaf St-Caterina Valfurva zich kronkelend omhoog slingert om uiteindelijk de woeste boomloze 'hoogvlakte' te bereiken. Doet wat denken aan de Croix de Fer.

    DSCI0116.JPG

     

    De laatste 4,5 km zijn lichtlopend, maar de 8 kilometer vanaf St.Caterina laten duidelijk voelen dat dit een col is 'met sterren'. De weg gaat trapsgewijs omhoog. Je vindt er amper een goed ritme op. Pas wanneer je je terug naar beneden laat bollen, ervaar je pas goed hoe steil sommige stukken wel zijn. In elk geval een must voor elke Bormio-bezoeker. Met of zonder fiets.

    ***

    Je vraagt je misschien af waarom ik hier in de voormiddag al een post zit te typen? Wel, in tegenstelling tot de vorige dagen is het weer hier vandaag geen vette. Het regent bij tussenpozen. Ik ben net de Cancano opgefietst en vanaf 1 km van de top is het beginnen te regenen. Even waren het pijpestelen. Ik was van plan om nadien nog de Stelvio op te fietsen, maar ik ben nat en verkleumd terug naar het hotel gekomen. Natte spullen uit en een warm douchke genomen. Voor straks voorspelt men opklaringen. Dan start ik opnieuw. In droge kleren.

    En voilà, zo hebben jullie al een eerste deel van mijn pelotonpost gekregen zie! Vanavond meer. dan vertel ik over mijn voyage eergisteren naar 'de andere kant van de Stelvio'. Okee?  

    Saluti da Bormio!

    IMG_0176.JPG

  • And how to say goodbye

    Tell us where the road ahead is gonna bend

    And how to harness up the wind

    And how to say goodbye

     

     

    Herman 1958 - 2015

    kopman Heghe Sportief

     

    3457628662.jpg

     

     

    ***

    tekst Michael W. Smith